αρχείο λήψης (6)Στα μέτρα της μικρής επιβατικής κίνησής του προσαρμόζεται το αεροδρόμιο Ιωαννίνων, έξι χρόνια μετά την έναρξη των εργασιών για τον εκσυγχρονισμό και την επέκτασή του. Το υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών αποφάσισε το αναμενόμενο εδώ και πολύ καιρό: Να φτιάξει ένα μικρότερο αεροδρόμιο που θα κοστίσει λιγότερο.

Η έλλειψη εθνικών πόρων αποτελούσε τροχοπέδη στην εξέλιξη του έργου, με την ανάδοχο εταιρία (Τομή ΑΤΕΒΕ) να έχει ζητήσει ακόμα και τη διάλυση της εργολαβίας. Μικρότερο αεροδρόμιο σημαίνει στη συγκεκριμένη περίπτωση μικρότερος αεροσταθμός. Με την απόφασή του αυτή, το υπουργείο δίνει τέλος στο όποιο αναπτυξιακό όραμα για ένα διεθνές αεροδρόμιο στην Ήπειρο, περιορίζοντας το μέλλον του υπάρχοντος αεροδρομίου σε ένα μικρό περιφερειακό αεροδρόμιο.
Την ανακοίνωση για το πώς θα γίνει τελικά το νέο αεροδρόμιο, και κατ’ επέκταση για το ξεμπλοκάρισμα του έργου, έκανε το πρωί της Κυριακής, στα Γιάννενα, σε συνέντευξη Τύπου, ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών Σταύρος Καλογιάννης. Όπως είπε για το αεροδρόμιο, οι εργασίες στο οποίο βρίσκονται συνεχώς εκτός χρονοδιαγράμματος, στο υπουργείο εξετάστηκαν τρεις λύσεις: η συνέχιση της σημερινής κατάστασης με αβέβαιο τον χρόνο ολοκλήρωσης του έργου, η διάλυση της εργολαβίας, με συνέπεια να απαιτείται διάστημα τουλάχιστον δύο ετών για να επαναδημοπρατηθεί, και η επαναξιολόγηση της διαστασιολόγησης του έργου.
Επιλέχθηκε λοιπόν η τρίτη λύση η οποία προβλέπει αντί της κατασκευής ενός νέου αεροσταθμού, τη μη κατεδάφιση του υπάρχοντος (1.500 τ.μ.) και την προσθήκη ενός νέου κτιρίου 2.000 τ.μ. με υπόγειο για τις μηχανολογικές εγκαταστάσεις. Δεδομένου ότι η σημερινή εργολαβία ανέρχεται σε 30 περίπου εκατ. ευρώ, με την αλλαγή αυτή το έργο θα κοστίσει συνολικά 17 εκατ. ευρώ (μέχρι σήμερα έχουν πληρωθεί 10 εκατ. ευρώ). «Συνυπολογίζοντας τη δύσκολη οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκεται η χώρα μας τα τελευταία χρόνια και την έλλειψη εθνικών πόρων, η πρόταση ανασχεδιασμού του έργου είναι η βέλτιστη διότι είναι κατά 13 εκατ. ευρώ οικονομικότερη, σαφώς πιο λειτουργική (σ.σ. λόγω των προβλημάτων που θα δημιουργούσε η κατεδάφιση του υπάρχοντος αεροσταθμού) και παράλληλα δεν διαλύεται η τρέχουσα σύμβαση» δήλωσε ο κ. Καλογιάννης.
Για το έργο υπό τη νέα μορφή, ο αναπληρωτής υπουργός έδωσε ένα χρονοδιάγραμμα δύο ετών. Όπως είπε, ήδη η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας εκπονεί προμελέτη (αρχιτεκτονική, στατική και ηλεκτρομηχανολογική) η οποία προβλέπεται να ολοκληρωθεί εντός του μήνα. Ο ανάδοχος, με τον οποίο οι υπηρεσίες του υπουργείου ήρθαν σε συμφωνία για τη μη διάλυση της εργολαβίας, θα εκπονήσει τη μελέτη εφαρμογής ώστε να συνεχιστούν οι εργασίες κατασκευής του νέου αεροσταθμού. Παράλληλα κινήθηκαν οι διαδικασίες από το υπουργείο για την προέγκριση της αναγκαίας πίστωσης για το 2013. Ο κ. Καλογιάννης, απαντώντας σε ερώτηση για την καθυστέρηση εξεύρεσης λύσης, ανέφερε ότι όλο αυτό το χρονικό διάστημα το υπουργείο εξέταζε λύσεις, μεταξύ αυτών και τη  δυνατότητα ένταξης του έργου στο Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ). Η δυνατότητα αυτή, όπως είπε, δεν υπάρχει. Κι αυτό επειδή στα τέλη του 2009 τροποποιήθηκε το φυσικό αντικείμενο της σύμβασης με την πραγματοποίηση συμπληρωματικής σύμβασης (συν 4 εκατ. ευρώ για περίφραξη, φωτισμό, δίκτυα), κάτι που δεν αποτελεί το κατάλληλο «υπόστρωμα» για ένταξη στο ΕΣΠΑ. Παραδέχτηκε πάντως, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ότι ήταν λάθος εξαρχής που το έργο της επέκτασης του αεροδρομίου δεν εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ. Σε αυτό το σημείο, ο κ. Καλογιάννης έκανε αυτοκριτική, χωρίς να κάνει αυτοκριτική. Και αυτό επειδή ο διαγωνισμός για το έργο έγινε το 2007 από το τότε υπουργείο Μεταφορών όταν ο ίδιος συμμετείχε στην τότε κυβέρνηση ως υφυπουργός Περιβάλλοντος.

Αντίδραση από τον Μιχ. Κασσή 
Η πρώτη αντίδραση για το «μνημονιακό» αεροδρόμιο ήρθε από τον βουλευτή Ιωαννίνων του ΠΑΣΟΚ Μιχάλη Κασσή. Ο κ. Κασσής «διαβάζει» τις ανακοινώσεις του κ. Καλογιάννη «ως μεγάλη υποβάθμιση του αεροδρομίου». « Ένα αεροδρόμιο που αντί για διεθνές πολύ φοβάμαι ότι θα καταλήξει να εκτελεί δρομολόγια Αθηνά-Ιωάννινα τελείως απαξιωμένο» τονίζει σε ανακοίνωσή του. Χαρακτηρίζει δε «εγκληματικό λάθος» το γεγονός ότι το έργο δεν χρηματοδοτήθηκε εξαρχής από το ΕΣΠΑ και εκτιμά ότι οι συνέπειες από τις εξελίξεις θα είναι απρόβλεπτε για την τοπική οικονομία και την Ήπειρο σαν τουριστικό προορισμό. «Αν λάβουμε υπ όψιν τις ακριβές τιμές εισιτηρίων και την μείωση του αριθμού πτήσεων από το αεροδρόμιο, τότε είναι προφανές στο που οδηγείται η Περιφέρεια μας, σε μια εποχή που μαστίζεται από την οικονομική κρίση και την ανεργία» επισημαίνει. Αμφισβητεί δε και την εκτίμηση του κ. Καλογιάννη ότι το νέο αεροδρόμιο θα είναι έτοιμο σε δύο χρόνια. Όπως επισημαίνει, «με βάση τα έως τώρα δεδομένα και την προϊστορία του έργου, απλά θα ήθελα να προτρέψω τον συντοπίτη μας αναπληρωτή υπουργό να μην υποτιμά άλλο την νοημοσύνη των Ηπειρωτών…».

 

 

 

ΠΗΓΗ: ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟΣ ΑΓΩΝ