Όλγα ΓεροβασίληΗ βουλευτής Άρτας του ΣΥΡΙΖΑ Όλγα Γεροβασίλη τοποθετήθηκε στη συζήτηση στη Βουλή του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων», τη Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2013. Η Όλγα Γεροβασίλη τόνισε πως η κυβέρνηση αγγίζει ένα κεφαλαιώδες θέμα, που εξʼ αντικειμένου απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή, την παιδεία, φέρνοντας ένα νομοσχέδιο που δεν έχει ευδιάκριτους παιδαγωγικούς στόχους, αλλά δυστυχώς έχει ξεκάθαρη κοινωνική στόχευση. Ο βασικός του στόχος είναι ο αποκλεισμός ενός μεγάλου μέρους του μαθητικού πληθυσμού από την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Όλες οι επιλογές του υπουργείου υποστηρίζουν την ιδεολογία της κυβέρνησης για μια εκπαίδευση υποταγμένη μόνο στους κανόνες της αγοράς, ενώ αγνοεί συνειδητά ότι κύρια αποστολή του εκπαιδευτικού συστήματος είναι η πνευματική καλλιέργεια, η ολόπλευρη μόρφωση και η ενίσχυση της δημοκρατικής συνείδησης. Η κα Γεροβασίλη ολοκλήρωσε την τοποθέτησή της δηλώνοντας: “Η κυβέρνηση της Αριστεράς  θα πάρει  άμεσα μέτρα για να μην καταρρεύσει η δημόσια εκπαίδευση. Ο στρατηγικός μας στόχος είναι να ανοίξει η διαδικασία για μια μεγάλη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, με αποκατάσταση της αξιοπρέπειας των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων αλλά και της αξιοπρέπειας των μαθητών, των φοιτητών και των οικογενειών τους. Η προτεινόμενη σήμερα αναδιάρθρωση διαλύει την δημόσια παιδεία.

Επισυνάπτουμε το κείμενο της ομιλίας της κας βουλευτού

Κύριοι υπουργοί, κυρίες και κύριοι βουλευτές της συμπολίτευσης …

Τον λίγο χρόνο της κοινοβουλευτικής μου θητείας, ήρθαν στα χέρια μου πολλά σχέδια νόμου που εισαγάγατε για ψήφιση στις επιτροπές και την ολομέλεια. Σε όλα, άλλοτε σε μικρότερο βαθμό και άλλοτε σε μεγαλύτερο, διαπίστωνα τον διαφορετικό τρόπο που εμείς και εσείς καταλαβαίνουμε την ελληνική κοινωνία. Τις ανάγκες της, την επιβίωση της, τη λειτουργία της, την εξέλιξή της. Εμείς, μέσα από την πολιτική στόχευση δημιουργίας σοβαρών δημόσιων δομών παροχής και στήριξης της εκπαίδευσης, της υγείας, της εργασίας, μέσα δηλαδή από την ουσιαστική ενδυνάμωση του κοινωνικού κράτους, μιας και το θεωρούμε βαθύ και στέρεο θεμέλιο στην προσπάθεια για ανάπτυξη και για αξιοπρεπή ζωή όλων των συμπολιτών μας. Εσείς, μέσα από την πολιτική στόχευση της ιδιωτικοποίησης χωρίς κοινωνικές αντιδράσεις, με πρώτο βήμα την ενδυνάμωση του κοινωνικού αυτοματισμού και την ένταση της ανασφάλειας και δεύτερο το κλείσιμο νοσοκομείων, την διάλυση των ταμείων, την εξαφάνιση των εργασιακών δικαιωμάτων, τη διάλυση των εργασιακών σχέσεων. Διαπίστωνα επίσης, πίσω από κάθε συζήτηση και στις επιτροπές και στην ολομέλεια, τον διαφορετικό τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την εθνική μας ανεξαρτησία. Εμείς, μέσα από την υποχρέωσή μας να αποφασίζουμε και να νομοθετούμε για το λαό μας, τις ανάγκες του και τα δικαιώματα του, όπως καθορίζονται και προστατεύονται από το Σύνταγμα. Εσείς, μέσα από την υποχρέωση, που πρόθυμα αναλάβατε, να μεταφράζετε, κυρίως από τα Γερμανικά στα Ελληνικά, τις απαιτήσεις των δανειστών και τις πολιτικές επιλογές που διευκολύνουν την επανεκλογή των χριστιανοδημοκρατών στις 22 του Σεπτέμβρη. Και για να γίνουν όλα αυτά που προανέφερα απαιτούνταν ασφαλώς, από την πλευρά σας, να ξεπεραστεί το νομικό φράγμα υποστήριξης των δημοκρατικών κανόνων λειτουργίας της ελληνικής κοινωνίας, το Σύνταγμα. Όπερ και εγένετο, όποτε απαιτούνταν. Μιας και η σημερινή συζήτηση αφορά την εκπαίδευση θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας και έναν ακόμη προβληματισμό μου, μια απορία που μου γεννήθηκε από την μέχρι τώρα άσκηση της πολιτικής σας: Πώς είναι δυνατόν να έχουμε καταλάβει τόσο διαφορετικά την ελληνική ιστορία, που διδαχθήκαμε στα ίδια σχολειά. Για παράδειγμα τη γνώση ότι οι Γερμανοί κατακτητές ΔΕΝ έκλεισαν το κρατικό ραδιόφωνο όταν μπήκαν στην Αθήνα, ενώ η σημερινή κυβέρνηση έκλεισε την ΕΡΤ, ρίχνοντας «μαύρο» στις οθόνες μας. Τη γνώση ότι η Πηνελόπη Δέλτα αυτοκτόνησε την ημέρα που τα Γερμανικά στρατεύματα κατέλαβαν την Αθήνα, την γνώση πως απ’ το ‘41  μέχρι το ‘44  φούντωνε συνεχώς ένα τεράστιο κίνημα εθνικής αντίστασης απέναντι στον κατακτητή, ενώ η σημερινή κυβέρνηση θεωρεί αυτονόητη και ρεαλιστική την υποτέλεια, την επιτροπεία και τη νέα Γερμανική κατοχή. Με δεδομένα και γνωστά σε όλους τα παραπάνω δείγματα γραφής σας, στο  κοινοβούλιο ενός λαού που υπερηφανεύεται διαχρονικά, πέρα από κόμματα, πως έχει μεταλαμπαδεύσει παιδεία σ’ ολόκληρο τον κόσμο αγγίζετε σήμερα ένα μείζονος σημασίας κεφάλαιο: Την παιδεία, ένα κεφαλαιώδες θέμα που εξ’ αντικειμένου απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή και βαθιά συνειδητοποίηση των επιπτώσεων της ψήφου του καθενός μας σ’ αυτή την αίθουσα. Επειδή πίσω από κάθε λέξη, πίσω από κάθε πρόβλεψη του νομοσχεδίου υπάρχει η καθημερινότητα, η γνώση, η εξέλιξη, η κατεύθυνση, το όνειρο, το μέλλον παιδιών που το μεγαλύτερο από αυτά σήμερα είναι 15 χρονών. Επειδή θα καθορίσει σε πολύ μεγάλο βαθμό τον τρόπο που θα αναπτυχθούν οι προσωπικότητες των ανθρώπων που θα πάρουν στα χέρια τους το μέλλον της χώρας μας. Δυστυχώς, και εννοώ την λέξη, με βάση όσα μέχρι τώρα προανέφερα είχα εκ προοιμίου καταλήξει πως δεν είναι δυνατόν η σημερινή κυβέρνηση να νομοθετεί για την εκπαίδευση και αυτό να είναι στη σωστή κατεύθυνση. Και αυτή μου η άποψη επιβεβαιώθηκε διαβάζοντας το σχέδιο νόμου. Ένα νομοσχέδιο χωρίς ευδιάκριτους παιδαγωγικούς στόχους, αλλά με ξεκάθαρη κοινωνική στόχευση. Με βασικό στόχο τον αποκλεισμό, σε βάθος χρόνου, ενός μεγάλου μέρους του μαθητικού πληθυσμού από την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Βασικό εργαλείο για την επίτευξη αυτού του στόχου είναι η μείωση του αριθμού των μαθητών που φοιτούν και ολοκληρώνουν τις σπουδές τους στο γενικό λύκειο. Εισάγεται λοιπόν ένας εξεταστικός μαραθώνιος για την αξιολόγηση των μαθητών που θα οδηγήσει τελικά σε μεγάλη μαθητική διαρροή προς την πρώιμη επαγγελματική κατάρτιση. Αυτό το επιβεβαιώνει και η ίδια η αιτιολογική έκθεση που καταθέσατε. Έκθεση που αναγάγει την τιμωρία και τον εξοβελισμό σε παιδαγωγική μέθοδο. Αναβιώνετε ένα θεσμό που είχε απαξιωθεί στην πράξη, το μεταγυμνασιακό ΙΕΚ. Το μετονομάζετε σε Σ.Ε.Κ. και το προβάλετε σαν μία πιθανή επιλογή εκπαίδευσης για τα παιδιά  των 15 ετών. Στην 3η δε τάξη του ΣΕΚ, στην τάξη μαθητείας, ο μαθητής θα κάνει «πρακτική άσκηση» για ένα ολόκληρο χρόνο ! Στην Ελλάδα της ύφεσης της ανεργίας και της ανέχειας όλοι μας καταλαβαίνουμε τι θα είναι αυτή η πρακτική άσκηση. Το νομοσχέδιο υποχρεώνει τους μαθητές να κάνουν πρώιμες εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές. Τους οδηγεί βίαια σε αυτό. Ειδικά τους μαθητές που θα οδηγηθούν είτε στην κατάρτιση, όπως ήδη ανέφερα, είτε στην επαγγελματική εκπαίδευση. Όλες οι επιλογές σας υποστηρίζουν την ιδεολογία σας για εκπαίδευση υποταγμένη μόνο στους κανόνες της αγοράς. Αγνοώντας συνειδητά ότι κύρια αποστολή του εκπαιδευτικού συστήματος είναι η πνευματική καλλιέργεια, η ολόπλευρη μόρφωση και η ενίσχυση της δημοκρατικής συνείδησης. Στον αντίποδα όλων αυτών βρίσκεται η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ. Βασισμένη στις δικές μας αξίες για την παιδεία. Η θεσμοθέτηση του Ενιαίου Λυκείου θεωρίας και πράξης με κατάργηση της σημερινής, διασπασμένης δομής (Γενικό Λύκειο – Επαγγελματικό Λύκειο – Επαγγελματική Σχολή) είναι προτεραιότητά μας για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.Μ Το Ενιαίο Λύκειο θεωρίας και πράξης συνδυάζει αρμονικά τη θεωρητική μόρφωση με την πρακτική δραστηριότητα και τη σύγχρονη τεχνολογία. Στοχεύουμε σε ένα επαρκές, σύγχρονο και αξιόπιστο δίκτυο δημόσιας μεταλυκειακής τεχνικής – επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης ως βασικό συστατικό στοιχείο της δημόσιας εκπαίδευσης. Για τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων προβλέπουμε κατάλληλη  επιμόρφωση, ώστε να μπορούν να αντιμετωπίσουν ακόμα πιο αποτελεσματικά στην τάξη τις δυσκολίες των παιδιών. Αντίθετα στο νομοσχέδιο που συζητούμε δεν υπάρχει καμία πρόνοια για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, όπως επεσήμανε κατά την ακρόαση των φορέων ο Προέδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης. Οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων όμως είναι δημόσιοι λειτουργοί. Και για εμάς απαιτούν σεβασμό και αξιοπρέπεια, δημοκρατικούς νόμους για τη λειτουργία, κρίση και εξέλιξη τους. Εσείς αντίθετα τους έχετε απαξιώσει και με τα νομοθετήματά σας αλλά και με δημόσιες δηλώσεις σας. Σφαγιάζετε ειδικότητες και γνωστικά αντικείμενα με μοναδικό γνώμονα την τήρηση των μνημονιακών σας δεσμεύσεων. Χωρίς παιδαγωγική και επιστημονική αιτιολόγηση καταργείτε μαθήματα, μειώνετε ώρες διδασκαλίας, αλλάζετε τις αναθέσεις μαθημάτων. Τοποθετείτε σε διαθεσιμότητα ολόκληρους κλάδους εκπαιδευτικών, αλλάζετε βίαια το χάρτη της εκπαίδευσης, προχωράτε σε υποχρεωτικές μετατάξεις, διαλύετε την δημόσια εκπαίδευση. Η κυβέρνηση της Αριστεράς  θα πάρει  άμεσα μέτρα για να μην καταρρεύσει η δημόσια εκπαίδευση. Ο στρατηγικός μας στόχος είναι να ανοίξει η διαδικασία για μια μεγάλη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, με αποκατάσταση της αξιοπρέπειας των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων αλλά και της αξιοπρέπειας των μαθητών, των φοιτητών και των οικογένειών τους. Η προτεινόμενη σήμερα αναδιάρθρωση διαλύει την δημόσια παιδεία. Δεν πιστεύω πως υπάρχει κάποιος εκ των συντακτών του νομοσχεδίου, απ’ την πρώτη λέξη που έγραψε καθισμένος σ’ ένα πληκτρολόγιο στον οποίον θα προκαλούσε έκπληξη το γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ καταψηφίζει το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου. Κι αυτό αποτελεί πολύ μεγάλο πρόβλημα και για την ουσία και για την στόχευση του νομοθετήματος.