ΙΟΕ

Στασιμότητα στο οικονομικό κλίμα τον Ιανουάριο έδειξε ο σχετικός δείκτης του ΙΟΒΕ, ενώ η καταναλωτική εμπιστοσύνη επιδεινώθηκε. Όπως παρατηρεί το ΙΟΒΕ, στην έρευνα Οικονομική Συγκυρία που ανακοινώθηκε χθες, οι επιχειρήσεις φαίνεται ότι τηρούν στάση αναμονής δεδομένης της αβεβαιότητας σχετικά με την υλοποίηση του προγράμματος, ενώ οι καταναλωτές δείχνουν πιο απαισιόδοξοι λόγω των πρόσθετων πιέσεων στα εισοδήματα των ελεύθερων επαγγελματιών και των αγροτών από τις ασφαλιστικές εισφορές,

O δείκτης Οικονομικού Κλίματος έκλεισε τον Ιανουάριο στις 95,2 μονάδες, όσο ακριβώς και τον Δεκέμβριο 2016.

Το δυσμενές μακροοικονομικό περιβάλλον και κυρίως η καθυστέρηση στη βελτίωση των συνθηκών ρευστότητας έχουν επηρεάσει τις προσδοκίες, αναφέρει η έκθεση.

Στη Βιομηχανία, ο Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών ενισχύθηκε οριακά, χάρη στην ελαφρά βελτίωση των προβλέψεων για την παραγωγή τους επόμενους μήνες. Στα ίδια επίπεδα έμειναν οι αρνητικές εκτιμήσεις για τις παραγγελίες και τη ζήτηση.

Μεικτές είναι οι τάσεις όσον αφορά στους δείκτες εξαγωγικής δραστηριότητας, με τις τρέχουσες εκτιμήσεις για τις εξαγωγές να ενισχύονται κατά πέντε μονάδες, όπως και οι προβλέψεις για την πορεία των εξαγωγών τους επόμενους μήνες.

Ωστόσο αυξήθηκαν οι αρνητικές εκτιμήσεις για τις παραγγελίες και τη ζήτηση εξωτερικού. Οι προβλέψεις για την απασχόληση βελτιώθηκαν τον Ιανουάριο, ενώ αυξάνονται οι επιχειρήσεις που θεωρούν ότι οι τιμές θα κινηθούν ανοδικά το επόμενο τρίμηνο.

Στην τριμηνιαία έρευνα του ΙΟΒΕ για τους τους λόγους που παρεμποδίζουν την παραγωγική δραστηριότητα, το 44% των επιχειρήσεων, από το 33% κατά την προηγούμενη έρευνα, θεωρεί ότι η επιχειρηματική λειτουργία είναι απρόσκοπτη.

Το 36% δηλώνει ως σημαντικότερο εμπόδιο την ανεπάρκεια ζήτησης, το 10% την κεφαλαιακή ανεπάρκεια και το 7% παράγοντες που συνδέονται με την τρέχουσα οικονομική συγκυρία.

Ελαφρά βελτίωση εμφανίζουν οι εκτιμήσεις των ερωτηθέντων όσον αφορά στην ανταγωνιστική θέση των επιχειρήσεων στις αγορές, όπου δραστηριοποιούνται, καθώς και στις προβλέψεις σχετικά με τον προορισμό των εξαγωγών τους επόμενους τρεις μήνες.

Πάντως στα «Καταναλωτικά Αγαθά» και στα «Κεφαλαιουχικά Αγαθά» οι επιμέρους δείκτες επιχειρηματικών προσδοκιών υποχώρησαν ελαφρά σε αντίθεση με τον αντίστοιχο δείκτη για τα

«Ενδιάμεσα Αγαθά», ο οποίος κέρδισε 8,8 μονάδες και έκλεισε στις 94,4 μονάδες. Βελτιωμένος, στις 58,1 μονάδες από 55,6 μονάδες τον Δεκέμβριο, ήταν και ο δείκτης στις Κατασκευές, χάρη στην ανοδική τάση για τα Δημόσια Έργα. Για τις ιδιωτικές κατασκευές οι προσδοκίες επιδεινώθηκαν.

Βελτίωση
Βελτιωμένος ήταν ο δείκτης και στο «Λιανικό Εμπόριο», που έφθασε στις 102,5 μονάδες από 99 τον προηγούμενο μήνα, χάρη στην ενίσχυση των εκτιμήσεων για τις τρέχουσες πωλήσεις και την εξέλιξή τους βραχυπρόθεσμα, ενώ οι εκτιμήσεις για το ύψος των αποθεμάτων δεν μεταβλήθηκαν. Τη μεγαλύτερη άνοδο κατέγραψε ο δείκτης στα «Υφάσματα- Ενδυση- Υπόδηση», προφανώς λόγω των εκπτώσεων, κερδίζοντας περίπου 20 μονάδες. Αντίθετα στα «Τρόφιμα-Ποτά-Καπνός» και στα «Είδη Οικιακού Εξοπλισμού» οι επιχειρηματικές προσδοκίες επιδεινώθηκαν. Στα «Οχήματα» βελτιώθηκαν αισθητά, στις 115,6 μονάδες από 97,2 μονάδες και στα «Πολυκαταστήματα» έμειναν στα ίδια επίπεδα.

Τέλος, βελτίωση παρουσίασε και ο δείκτης στις «Υπηρεσίες», κλείνοντας στις 78,5 μονάδες από 76,7 μονάδες.