Υπό την παραδοχή ότι η Ελλάδα θα πετύχει εφέτος πρωτογενές πλεόνασμα 2,2% του ΑΕΠ και το 2018 θα σημειώσει πλεόνασμα 3,7% του ΑΕΠ διεξάγονται οι διαπραγματεύσεις των τεχνικών κλιμακίων κυβέρνησης και θεσμών. Τα αναθεωρημένα αυτά μεγέθη έχουν ως σενάριο βάσης το δημοσιονομικό αποτέλεσμα του 2016, δηλαδή το πρωτογενές πλεόνασμα 3,9% του ΑΕΠ ή 6,9 δισ. ευρώ.

Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης θεωρεί πως από τα σχεδόν 7 δισ. ευρώ του πλεονάσματος του 2016, μόλις το 1 δισ. ευρώ (14,5% του συνόλου)αφορά σε μη επαναλαμβανόμενα, προσωρινής φύσης, μέτρα. Θεωρεί δε πως τόσο ο στόχος του 2017 όσο και ο στόχος του 2018 δεν επηρεάζεται από τα συγκεκριμένα μέτρα.

 Να σημειωθεί πως το ΔΝΤ από την πλευρά του θεωρεί πως τα προσωρινά μέτρα που επέδρασαν στο πρωτογενές αποτέλεσμα του 2016 αθροίζονται στο 50% του συνολικού αποτελέσματος, δηλαδή σε 3,5 δισ. ευρώ. Σε κάθε περίπτωση όμως το ΔΝΤ δεν αμφισβητεί πως εφέτος ο δημοσιονομικός στόχος θα επιτευχθεί, ενώ για το 2018 θεωρεί πως υπάρχει ένα κενό το οποίο όμως δεν επιδρά καθοριστικά στην ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους.

Πάντως, οι νέες δημοσιονομικές παραδοχές της ελληνικής πλευράς και το ήδη επιτευχθέν πλεόνασμα του 2016 εγείρουν ζήτημα σχετικά με το δημοσιονομικό «παραστράτημα»της κυβέρνησης Τσίπρα.

Στη 17ωρη διαπραγμάτευση του Αύγουστου του 2015 η κυβέρνηση μείωσε τα αθροιστικά πλεονάσματα που ζητούσαν οι δανειστές για την περίοδο 2015 -2018 από τα 29 δισ. ευρώ στα 9 δισ. ευρώ. Ωστόσο, τελικά έρχεται να εφαρμόσει πλεονάσματα που στο σύνολο της τριετίας 2016-2018 θα αγγίξουν τα 17,5 δισ. ευρώ! Δηλαδή θα είναι κατά 6,5 δισ. ευρώ μεγαλύτερα, από αυτά που προβλέπει η συμφωνία του Αυγούστου 2015, δηλαδή το τρίτο πρόγραμμα στήριξης.

Να σημειωθεί πως στις 24/01/2017 και με αφορμή τα δύο χρόνια διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ το Μαξίμου ανέφερε σε Non paper για τη συμφωνία του καλοκαιριού του 2015 τα εξής:

«Κεντρικό σημείο της διαπραγμάτευσης ήταν η μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων, η οποία θα εξασφάλιζε τον απαραίτητο δημοσιονομικό χώρο για την ελληνική οικονομία. Η προηγούμενη συμφωνία Σαμαρά – Βενιζέλου όριζε ως στόχους πλεονασμάτων 3% για το 2015, 4,5% για το 2016, 4,5% για το 2017 και 4,2% για το 2018. Προσθετικά σε αυτά, το περιβόητο success story είχε αφήσει πίσω του ακόμα ένα δημοσιονομικό κενό ύψους, περίπου, 2 δισ. ευρώ, που για να καλυφθεί απαιτούνταν νέα μέτρα, καθώς η κυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ δεν πέτυχε τον στόχο για 1,5% πρωτογενές πλεόνασμα το 2014.

»Αντίθετα, η συμφωνία του Ιουλίου του 2015 ορίζει ως στόχους -0,25% για το 2015, 0,5% για το 2016, 1,75% για το 2017 και 3,5% για το 2018. Αυτό σημαίνει ότι 20 δισ. ευρώ θα παραμείνουν στην πραγματική οικονομία, στην κοινωνία, μέσα σ’ αυτή την τετραετία, αντί να τροφοδοτήσουν τα παράλογα μέτρα που θα απαιτούνταν για να εκπληρωθούν οι στόχοι της προηγούμενης συμφωνίας της ΝΔ – ΠΑΣΟΚ».

Αν και η συμφωνία λοιπόν του Αυγούστου 2015 επιδίωκε να μείνουν 20 δισ. ευρώ στην πραγματική οικονομία τελικά με τα μέτρα 12,5 δισ. ευρώ που έλαβε η κυβέρνηση στους πρώτους 25 μήνες της θητείας της και τα 4 δισ. ευρώ που θα λάβει τώρα, στράγγιξε και στραγγίζει περαιτέρω την πραγματική οικονομία. Στη βάση αυτή το δημοσιονομικό «παραστράτημα» της κυβέρνησης Τσίπρα ικανοποίει μόνον τους Γερμανούς, καθώς εξυπηρετεί την επιχειρηματολογία τους ότι η Ελλάδα είναι σε θέση να καταγράψει υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ για πολλά έτη.

Δεδομένου ότι η κυβέρνηση έχει συμφωνήσει σε πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ έως και το 2022 τουλάχιστον, αυτό σημαίνει πως η Ελλάδα σε μια επταετία θα πρέπει σε απόλυτα μεγέθη να πετύχει συνολικά πλεονάσματα άνω των 50 δισ. ευρώ !

ΠΗΓΗ: REUTERS